۱۳۹۰ آبان ۴, چهارشنبه

پوست

وجود پوست برای ادامه زندگی انسان ضروری است .اگر پوست بدن یک انسان بالغ با وزن حدود 68 کیلوگرم را باز کنیم 1700 متر مربع وسعت دارد و وزن آن معادل 4 کیلوگرم است.
قسمت های مختلف بدن متفاوت است .پوست کف پا ضخیم تر و پلک ها نازکترین ضخامت پوست را داراست.
پوست وظیفه کنترل مایعات طبیعی بدن مثل آب و خون را بر عهده دارد و دمای بدن را با تعریق تنظیم می کند.پوست به عنوان لایه ای محافظ از بدن در مقابل اشعه ماورا بنفش محافظت می کند.
پوست از سه لایه تشکیل شده است:
  • اپیدرم(Epiderm):
اولین لایه پوستی که خود از 5 لایه تشکیل شده و قطر آن در برخی نقاط به اندازه یک ورق کاغذ است .اپیدرم بطور مداوم در حال بازسازی است و هر 28 روز یکبار تعویض می شود.
سه لایه مهم موجود در اپیدرم عبارتند از :
1-کراتینوسیت ها که کراتین تولید می کند.(کراتین پروتیینی است که از اجزای تشکیل دهنده  پوست ، مو و ناخن است)
2- ملانوسیت ها که ملانین تولید می کنند .میزان ملانوسیت ها در افراد مختلف تعیین کننده رنگ پوستشان است .نور آفتاب موجب افزایش تولید ملانوسیت ها می گردد و با این عمل لکه های تیره در پوست نمایان می شود.(ملانین  رنگ دانه ای است که رنگ پوست را ایجاد میکند.)
3-سلول های لانگرهانس که بدن را در برابر عفونت و بیماری ها محافظت می کند.
  • درم (Dermis) :
لایه میانی پوست و مهمترین لایه به شمار می آید.در این لایه رگ های خونی ،پایانه های عصبی و بافت های رابط وجود دارد.درم مواد غذایی را به اپیدرم ارسال می کند .در این لایه فیبرهای کلاژن و الاستین قرار دارند که مقاومت و استحکام پوست را به عهده دارند.
در درم همچنین غدد چربی وجود دارند که ترشح چربی مورد نیاز موجود در پوست و مو را به عهده دارند.این غدد بیشتر در نواحی پیشانی،اطراف بینی،چانه ،پشت کمر،سینه و شانه ها قرار دارند و در زمان بلوغ چربی بیشتری ترشح می کنند.
در برخی مواقع به علت تجمع بیش از حد چربی منافذ پوستی بسته شده و عارضه ای به نام کمدون یا آکنه را به دنبال دارد.بابالا رفتن سن میزان ترشح چربی کمتر شده و در نتیجه پوست رو به خشکی می رود.
  • هایپودرم :
لایه عصبی یا لایه زیرین پوست است که بدن را در مقابل ضربه و صدمات محافظت کرده و دمای بدن را حفظ می کند.
مهتاب خورشیدی
مشاور و مدرس بین المللی پوست از فرانسه

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر